Un an cu multe semne de întrebare și multe ”frâne de mână”. Pe cât de promițător părea în luna ianuarie, pe atât de dezamăgitor a ajuns să devină pe parcurs. Anul proiectelor mai creative, a relațiilor mai durabile, bazate pe încredere a devenit un an anost, plin de incertitudini și greu de gestionat. 2020 a fost, totodată, a fost un an al regăsirii, al conștientizării, al recunoștinței și al învățămintelor.

Cu siguranță, că în domeniul publicității peisajul nu a fost cu mult diferit. Despre acest an și despre provocările aduse de pandemie ne vor povesti chiar liderii agenției Comparty, Daniel Santa și Laura Bâgiu. 

Ce așteptări ai avut de la anul 2020? Care ar fi fost lucrurile care trebuiau să se schimbe în agenție începând cu 01.01.2020?

Daniel: Așteptările pentru 2020 erau legate foarte mult de evenimente. Urma să ne ”aruncăm” în a crește exponențial festivalul diMansions, să lansăm un concept de eveniment de edutainement la Brașov, să facem o serie de concerte cu artiști internaționali în centrul țări. Așteptarea care a fost cel mai puțin respectată a fost aceea legată de relația cu colegii. M-am așteptat la un 2020 foarte viu, la foarte mult timp petrecut alături de colegi, pe teren, nopți albe și lucruri mărețe făcute împreună. Am sfârșit în fața unui monitor, în sute de zoom-uri și cu foarte mult de recuperat la capitolul interacțiune umană. 

Care a fost cel mai greu moment al agenției de când a început pandemia până în prezent? 

Laura: Tind să spun că a fost cel din martie-aprilie, când a fost lockdown-ul. Părea că ne-a lovit ceva, nu știam încă ce și cum anume să gestionăm. Vedeam cum una după alta pică evenimente și acțiuni pe care le aveam bugetate și părea că nu mai știm pe ce să ne bazăm. A fost cel mai greu moment, dar totodată a fost și cel care de fapt ne-a mobilizat să găsim în noi resurse pentru a ne reinventa. De a analiza esența agenției și de a ne cunoaște mai bine. 

În ce fel s-au schimbat relațiile cu clienții agenției?

Daniel: Eu cred că în bine. Am avut dovada lucrului bine făcut și al încrederii și respectului reciproc. Am fost la bine și la greu, împreună, așa cum îi șade bine unui parteneriat corect. Nu pot decât să fiu recunoscător că într-un an precum acesta ne-am păstrat toți clienții importanți și chiar ne-am extins portofoliul.

Ce ai observat la oamenii cu care lucrezi în agenție? Cum au gestionat ei situația?

Laura: Work from home-ul aparent ne-a distanțat. Faptul că nu mai aveam contact direct începea să ne îndepărteze unii de alții. În fapt, consider că fiecare dintre noi s-a confruntat acest an atât cu criza economică, ce s-a reflectat în plan profesional, cât și cu o criză interioară, pe plan personal. Incertitudinea, distanțarea, renunțarea la activitățile sociale și la obiceiurile pe care le aveam și-au pus amprenta la un moment dat pe noi. Din fericire însă, fiecare dintre colegii mei și-a dat silința să nu se complacă în această situație ci mai degrabă să folosească acest timp constructiv și să investească mai mult în ei.

Dacă ai fi știut cu un an înainte de Covid-19, cum te-ai fi pregătit?

Daniel: E ca și în povestea cu parentingul. Niciodată nu ești cu adevărat pregătit pentru o criză. Dar cred că din punct de vedere al business-ului probabil aș fi fost mai precaut, mai rațional și mi-aș fi făcut mai multe economii. Mai mult decât atât, omenește, cred că aș fi încercat să îmi avertizez semenii, că nu e o glumă și nici o poveste. Pandemia asta a săpat adânc în rezervele noastre psihice și ne-a pus teribil la încercare.

Care a fost cea mai importantă lecție învățată în acest an?

Daniel: Lecția e una pe care o știam. Doar mi s-a confirmat. Că oamenii sfințesc locul și că relațiile interumane definesc tot ce faci. Am văzut în spatele unor conturi de clienți sau al unor furnizori, oameni cu vulnerabilități, dar și cu capacitate uriașă de adaptare. Și atunci când te însoțești de oameni frumoși, atât în interiorul firmei, dar și în rândul celor cu care alegi să lucrezi, calitatea umană va face diferența în momente de cumpănă. Sunt extrem de recunoscător pentru colegii pe care îi am și pentru oamenii cu care interacționez în relațiile de business.

Laura: Dacă ar trebui să mă rezum la una singură, ar fi recunoștința. E o lecție care derivă din celelalte lecții pe care le-am învățat, de fapt:

  • Recunoștință față de membrii echipei că s-au străduit să înțeleagă situația și să livreze la timp și bine, chiar dacă au fost perioade pline de incertitudini
  • Recunoștință față de clienți care, deși au renunțat la multe acțiuni programate în acest an pe zona de marketing și comunicare, au conștientizat totuși necesitatea unei comunicări cât de cât echilibrate, atât din zona de employer branding cât și din CSR
  • Recunoștință că perioada de lockdown a fost un moment de introspecție și cunoaștere a noastră ca agenție, care ne-a făcut să ne definim mai bine misiunea, viziunea, valorile, scopul comun și, în fapt echipa.

Părăsim ”culisele” Comparty cu o doză de optimism și de încredere că lucrurile vor fi chiar mai bune decât înainte de pandemie. De învățat am învățat câteva lecții, de echilibrat a fost nevoie să ne echilibrăm și, mai mult decât în alți ani, am învățat ce înseamnă solidaritatea.  

Dragă 2020, ai fost un învățător cam sever, dar bun. Dragă 2021, surprinde-ne plăcut, dacă poți!