De câțiva ani încoace, există un trend în ascensiune în rândul companiilor și anume CSR, prescurtat de la Corporate Social Responsibility. Pentru că firmele sunt parte componentă a societății, este de la sine înțeles faptul că ele poartă și o responsabilitate de a contribui la bunăstarea societății în care își conduce activitatea.

A face CSR înseamnă în primul rând o șansă pentru companii de a-și demonstra valoarea și de a-și promova imaginea ca o entitatea sustenabilă și etică, care ajută la îmbunătățirea societății per ansamblu. Și, pentru că din ce în ce mai mulți consumatori sunt atenți la aspectul sustenabilității chiar și atunci când verifică un simplu ambalaj, probabil că nu va mai trece mult timp până când toate companiile vor trebui să se alinieze acestui trend.

La prima vedere, pare un efort în plus pentru companii de a construi o strategie de CSR și a investi în implementarea ei, însă pe termen lung nu numai că proiectul va avea un impact pozitiv asupra unui sector de consumatori mai puțin avantajați, ci reputația companiei va avea de câștigat. De fapt, dacă este înțeleasă și executată în mod corespunzător, CSR este o strategie win-win pe urma căreia beneficiază puternic compania și societatea deopotrivă.

În acest sens, sunt câteva companii mari și renumite care își fac treaba bine atunci când vine vorba de CSR:

  1. Ford Motor Company

Ford intenționează să își reducă emisiile de gaze cu efect de seră folosind motorul EcoBoost pentru a crește eficiența consumului de combustibil. De asemenea, intenționează să introducă 40 de vehicule electrificate (electrice și hibride) până în 2022 într-o investiție de 11 miliarde de dolari. În plus, reprezentanțele americane Ford se bazează pe sisteme solare fotovoltaice și solare pentru a-și alimenta locațiile, reducând foarte mult consumul de energie electrică.

  1. Netflix

Această companie oferă avantaje pentru a-și sprijini angajații și familiile acestora. Netflix oferă 52 de săptămâni de concediu parental plătit, indiferent dacă este primul an din viața copilului sau o altă dată potrivită nevoilor lor, comparativ cu 18 săptămâni oferite de alte companii.

  1. Lego

Lego va investi 150 de milioane de dolari în următorii 15 ani pentru a-și aduce contribuția pe subiectul schimbărilor climatice și a reducerea deșeurilor. Compania și-a diminuat deja ambalajele și a investit într-o sursă de energie alternativă. Mai are în plan furnizarea energiei 100% regenerabilă, iar pentru a realiza acest lucru, compania va angaja o echipă care să-și susțină angajamentul de a utiliza materiale sustenabile.

Dacă ne uităm în România, găsim și aici câteva exemple de companii care contribuie pozitiv la dezvoltarea societății noastre, și anume:

  1. Purolite

Dacă e vorba de a face fapte bune, atunci compania Purolite este prima de menționat pe listă. Prin Laboratorul de Fapte Bune, această companie își propune să îmbunătățească viața oamenilor din zona Țării Făgărașului și să asigure un trai mai bun generațiilor viitoare prin educație și acces la cunoaștere și cultură. Astfel, în fiecare an mai multe proiecte se înscriu pe platforma Purolite, iar după un proces de selecție, compania alege să ofere finanțare proiectelor care pot aduce o schimbare reală în bine a comunității, în ceea ce privește educația, cultura, protecția mediului, sănătatea sau sportul. Printre proiectele care au primit finanțare se enumeră și următoarele: dotarea cu sistem de sonorizare și cu mobilier școlar a sălilor de clasă ale Liceului Teoretic din Victoria, Festivalul Național de Teatru ”Bona Fortuna”, dotarea cu echipament de handbal a unui club sportiv etc.

  1. Autoliv

În ceea ce privește compania Autoliv, putem spune că resposabilitatea socială este parte componentă a misiunii acesteia și anume, de a salva vieți, prin fabricarea sistemelor de siguranță auto. Mai mult de atât, această viziune s-a materializat în activități educative pentru mai mult de 10.000 de copii și adolescenți, peste 4500 de adulți și a facut posibilă menționarea Autoliv Romania pe Harta Binelui Brașov, într-un proiect coordonat de Fundația Comunitară Brașov, cu ajutorul a 1000 de colegi voluntari.

În perioada pandemiei, Autoliv și-a îndreptat atenția asupra sănătății colegilor, dar și asupra comunităților în care compania activează, producând și distrbuind viziere și măști de protecție. În plus, Autoliv nu a uitat nici de angajații care au fost nevoiți să intre în carantină, astfel aceștia au beneficiat de pachete cu produse alimentare distrbuite chiar în fața ușii lor.

  1. Szikra

Nu trebuie să fii o companie gigant pentru a-ți aduce contribuția în societate. Exemplu este și Restaurantul Szikra din Sfântu Gheorghe, județul Covasna, care folosește aproape în totalitate ingrediente locale, iar astfel sprijină micii producători locali și contribuie la dezvoltarea micro-economiei locale.

În plus, Szikra este unul dintre puținele restaurante care are o politică de  “zero food waste”, unde Chef Mădălina Santa încearcă să valorifice aproape tot ce există în bucătărie. De la cojile legumelor și fructelor, până la căzăturile de la bucățile de carne, pâinea care nu mai e proaspătă, zațul de la cafea etc.

Fiind la început de an, probabil este un moment oportun pentru companii să își construiască strategia de CSR pe anul 2021. Având în vedere că anul 2020 a adus cu sine o criză care s-a resimțit atât în plan financiar, cât și social și personal, probabil că anul acesta companiile pot veni în ajutorul celor care au avut de suferit în urma pandemiei. La urma urmei, la baza CSR-ului stă o caracteristică umană absolut necesară în zilele noastre și anume, bunătatea. Iar atunci când o companie este construită din oameni care vor să își ajute semenii, atunci toată societatea are de câștigat. Concluzia? Să fim mai buni și mai atenți la nevoile celorlalți, atât în momentul în care vorbim de relații interumane, cât și în momentul în care ne elaborăm strategia de CSR a companiei în care lucrăm.