5 trenduri în e-commerce 2021
Comerțul electronic a crescut în ultimul an mai repede ca niciodată, ca urmare a pandemiei globale. Această industrie a devenit o soluție pentru brand-uri să-și continue activitatea, iar pentru consumatori să-și poată achiziționa în continuare produsele dorite.
Un studiu desfășurat pe perioada anului trecut de către Talkwalker, o platformă ce detectează și analizează date din mediul online (site-uri de știri, canale de Social Media, forum-uri, blog-uri) prin intermediul instrumentelor de Analytics și AI Engine, ne arată că în anul 2021, 50% din vânzările totale vor avea loc online, comparativ cu circa 30% în anul 2020.
Întrucât oamenii rămân precauți cu privire la cumpărăturile în magazinele fizice, brand-urile au început să schimbe sezonul tradițional de reduceri, atât în ceea ce privește datele calendaristice, cât și relevanța reducerilor digitale.
Mulți giganți din industrie, cum ar fi Amazon, Walmart și Flipkart, dar și mari retaileri offline au mărit resursele, bugetele de publicitate și chiar numărul angajaților implicați în activitatea online, în așteptarea mai multor comenzi ca de obicei, având atât perioadele tradiționale de reduceri (Crăciun), cât și reduceri ”spontane” sau recurente în magazinele online.
Pepsi Co., o companie cu activitate predominant offline, a creat anul trecut, pentru prima dată 2 site-uri dedicate consumatorilor online, generând 5% creștere în vânzări și conversații pozitive în online despre brandul său.
Sfârșitul lui 2020 a fost diferit de oricare altul, întrucât sezonul global de cumpărături de toamnă (Black Friday, Cyber Monday, Singles ’Day, Diwali, Crăciun etc.) a durat mult mai mult decât în anii precedenți.
Având în vedere puterea cumpărăturilor online, cel mai recent raport Talkwalker arată că 56% din brand-uri intenționează să înceapă reducerile de sezon mai devreme.
Amazon a dat startul modificării calendarelor de activități și promoții în SUA, organizând renumita ”Prime Day” în perioada 13-14 octombrie, după anularea datelor obișnuite din iulie. Ca răspuns, marii retaileri, cum ar fi Walmart, Target și Best Buy, au decis să ”sară” în același tren și să înceapă perioada de reduceri din octombrie.
Din aceste motive, ne așteptăm la o piață mult mai dinamică și la inițiative individuale ale brand-urilor și companiilor de e-commerce de a genera sales push. Astfel, cele mai importante trenduri identificate în raportul Talkwalker sunt:
- Sales days to sales weeks / extinderea sezonului de reduceri
Un sezon de reduceri așa cum nu s-a mai văzut. Conform Talkwalker, în 2020, brandurile au început sezonul de reduceri de sărbători mai devreme și au trecut de la ”sales days” la ”sales weeks”. Sezonalitatea așa cum o știam se modifică, la fel și calendarele de activități și promoții.
Nu mai există reguli stricte și sincronizare între offline și online, iar abordarea tradiționalistă cu Summer Sales, Winter Sales și Black Friday, a fost înlocuită de o abordare mult mai dinamică cu promoții și campanii realizate în baza stocurilor sau a mișcărilor de pe piață și a acțiunii brand-urilor concurente.
Exemple:
- În America de Nord, multe magazine au abandonat tradiția Black Friday așa cum o cunoaștem noi, decizând să-și închidă magazinele de Ziua Recunoștinței și să prelungească perioada generală de promoții în mediul online, pentru a reduce excesul de oameni în magazin.
- WALMART
Companiile încearcă să echilibreze tradițiile cu inovația, astfel că Walmart a încercat să crească numărul reducerilor, respectiv al vânzărilor, împărțind perioada de reduceri de Black Friday în 3 evenimente separate și pe diferite categorii de produse.
- EL BUEN FIN
Sfârșitul anului în Mexic este marcat de multe tradiții, dar în 2020 una dintre ele s-au schimbat. El Buen Fin, un eveniment de reduceri, care a avut loc de 10 ani, într-un format de 4 zile, a durat în 2020 12 zile și au oferit și mai multe discount-uri online. Astfel, zilele de reduceri s-au transformat chiar în săptămâni.
Din motive de responsabilitate socială, health & safety și evident și de cost, prețurile în online au fost adeseori mai mici decât în offline la aceleași produse ale aceluiași comerciant.
Acest trend s-a resimțit și în România, în rândul marilor platforme de e-commerce precum eMAG, Fashion Days sau Elefant.
- Mai multe promoții în mediul online
Specialiștii preconizează creșterea vânzărilor online cu 32,8 %, retailerii plănuind să ofere mai multe reduceri decât în anii trecuți, în special online.
- În India, pe lângă perioadele tradiționale de reduceri, brand-urile au introdus noi evenimente promoționale, făcând chiar parteneriate cu alte firme pentru a oferi reduceri exclusiv pentru cumpărăturile online.
- E-COMMERCE devine prioritar în fața magazinelor fizice
Ikea a deschis într-un oraș din Mexic primul magazin online, înaintea unuia fizic, generând un impact media fabulos, demonstrând totodată preferințele consumatorilor de a se muta în online.
Același brand a renunțat în 2020 la istorica revistă/catalog, înlocuind-o cu o variantă digitală.
- Mai accesibil
În UK, Morrisons, gigantul supermarketurilor, a anunțat în august un parteneriat cu Amazon, pe măsură ce clienții trec pe canalele online pentru majoritatea achizițiilor lor, pentru a le oferi o modalitate mai ușoară de a-și cumpăra produsele alimentare.
- Flash sale days – diversitate și dinamică în campaniile de promoții și crearea unor evenimente marcă proprie de sales push
Promoțiile de tip ”flash sale” sunt deja un fenomen în Asia de Sud-Est, astfel că evenimentele de reduceri precum 9.9, 10.10 și Singles’ Day au devenit la fel de importante pentru companiile de e-commerce precum Black Friday.
Inovație
Shopee – cea mai mare platformă de e-commerce din Sud-Estul Asiei a inițiat Shopee LIVE – o funcție care permite găzduirea unei sesiuni live pentru promovarea magazinului sau a produselor direct către consumatori, unde clienții puteau adresa întrebări în timp real despre produse sau le puteau achiziționa direct, în timp ce urmăreau transmisiunea. Shopee a vândut în acea zi de 2.5 ori mai multe produse decât într-o zi normală.
- Adaptarea la noile așteptări ale consumatorilor
Pe măsură ce posibilitățile se înmulțesc, cresc și pretențiile consumatorilor. Pentru a-și menține clienții aproape, brand-urile trebuie să găsească încontinuu beneficii pe care le pot oferi, precum introducerea de noi opțiuni de livrare de genul same-day delivery, click&collect din magazine, livrare în 3 ore, introducerea unui consilier fashion virtual, al unui personal shopping assistant, perioadă de retur extinsă pentru membrii abonați la newsletter etc. Într-o piață suprasaturată, identificarea și promovarea de beneficii suplimentare pentru clienți poate face diferența.
Un lucru este cert: e-commerce este abia la început de drum și este într-o continuă dezvoltare.
Pentru a avea succes, este important ca brand-urile să adopte transformarea digitală și să creeze o prezență în mediul online, astfel încât clienții să se bucure în continuare de experiența de shopping. Inovația este cheia pentru a fi în fața concurenței, iar atenția companiilor ar trebui să se îndrepte către ceea ce lipsește din industrie și ce face concurența. Totodată, având în vedere schimbarea comportamentului de cumpărare, brand-urile ar trebui să aibă o logistică pusă la punct pentru a putea livra la timp, dar și un inventar actualizat frecvent, pentru a răspunde cererilor în continuă schimbare.
Ai nevoie de suport în realizarea unor campanii de marketing pentru magazinul tău online? Ești la locul potrivit! Contactează-ne la office@comparty.org și lasă-ne să facem ce știm noi mai bine 😊