Copywriting vs. content writing: ce are nevoie afacerea ta?

Deseori, termenii de copywriting și content writing se confundă. Nici nu e de mirare, având în vedere că ambii fac referire la procesul de scriere în scop publicitar și că rolul lor pare să fie același, și anume captarea atenției celui ce citește prin calitatea unui text bine scris și așezat. Totuși, atunci când vine momentul să creăm strategia de comunicare a brandului nostru, nu ne mai permitem să facem asemenea confuzii, ci trebuie să pornim la drum având o idee clară asupra ceea ce semnifică fiecare. Numai astfel putem folosi în favoarea noastră aceste tehnici de scriere, astfel încât imaginea brand-ului să aibă de câștigat.

Despre asemănări am vorbit pe scurt, dar mai importante sunt diferențele atunci când încercăm să explicăm cei doi termeni.

Scopul: vânzarea sau reputația?

Copywritingul este arta de a vinde o idee, un brand, o imagine asociată unui anumit produs sau serviciu. Intenția este de la bun început de a influența consumatorul în decizia sa de cumpărare. 

Content writing-ul este arta de a crea conținut de calitate care informează, educă sau distrează cititorul, prin care se creează o legătură între brand și consumator.

Pe scurt, scopul copywriting-ului este să îți crească vânzările pentru un anumit produs sau serviciu, în timp ce content writing-ul își propune să creeze conținut valoros pentru a-ți ajuta publicul să înțeleagă mai profund brandul, iar pe termen lung să creeze o relație consolidată cu acesta.

Înainte să alegi ce tip de serviciu se potrivește campaniei tale, trebuie să îți pui întrebarea: ”Care este motivul pentru care vreau să promovez brandul?”. Dacă la finalul zilei vrei să vezi cifra de afaceri crescând, atunci va trebui să îți bazezi campania pe aptitudinile unui copywriter talentat și a unei echipe de creație cu experiență. Dacă, însă, vrei să creezi un parteneriat de durată cu consumatorul tău, atunci va trebui să depui un efort suplimentar pentru a-ți prinde cititorul cu conținut fresh, astfel încât să revină de fiecare dată la tine pentru a afla mai multe.

Cine îți poate comunica mai bine brandul? Copywriterul sau content writerul?

Distincția se poate face și la nivelul descrierii jobului. Un copywriter este un profesionist care își dedică timpul pentru scrierea copy-urilor atrăgătoare, conceperii unor idei creative împreună cu art director-ul, astfel încât campania publicitară să poată atrage consumatorul și, mai important, vinde un produs sau un serviciu. Acest job vine la pachet cu muncă asiduă și un proces de gândire creativă și strategică îndelungată, unde și experiența are un cuvânt de spus. Chiar dacă la prima vedere, copywriter-ii par să aibă o meserie boemă, unde ideile creative zboară prin încăpere, în realitate, 99% este ”transpirație” și doar 1% inspirație. Copywriterii folosesc cuvinte pentru a motiva, creează entuziasm, folosesc cuvinte puternice și învață tehnici pentru a duce cititorii la următoarea etapă de cumpărare.

Democratizarea internetului a transformat jobul de content writer într-unul accesibil unui număr mare de oameni. Astăzi, oricine care are un laptop, cunoștințe de scriere și exprimare și puțin talent la storytelling poate fi content writer. Influencerii, bloggerii, scriitorii sau chiar antreprenorii au preluat acest rol cu ușurință. Totuși, un content de calitate, pregătit în interiorul unei agenții de publicitate de către o echipă specializată, are șanse mai mari de succes pentru că:

  1. Agenția are experiența și cunoștințele acumulate cu diferite branduri, pe diferite campanii și știe să se adapteze brandului tău;
  2. Lucrând cu brandul tău, echipa ajunge să-l cunoască în profunzime, rămânând în același timp obiectivă, pentru a face un conținut echilibrat, pe gustul consumatorului;
  3. Agenția cunoaște publicul țintă și știe ce tehnici să folosească în scriere pentru a forma o relație de încredere cu consumatorul.

Ce materiale avem nevoie pentru campania noastră?

Copywriter-ul compune materiale de marketing, iar content writer-ul scrie conținut. Dar sub ce formă se prezintă acestea? Aceasta este una dintre cele mai mari diferențe dintre cele două.

Copywriting-ul se regăsește în anunțuri publicitare online sau offline, slogane, conținut pentru pagini web, campanii pe mail, spoturi TV sau radio, broșuri, iar lista poate continua. Cel mai important aspect diferențiator este că textul este unul scurt și comprimat, iar de cele mai multe ori conține un insight puternic care face consumatorul să acționeze. Pe scurt, acesta trebuie să fie interesant și memorabil.

Atunci când vorbim de content writing ne referim la: postări de blog, social media, articole de ziar, newslettere, cărți, podcast-uri, content video, textul fiind de obicei mai lung și mai explicativ. Rolul acestuia nu este să facă consumatorul să acționeze, ci să îl facă pe consumator să înțeleagă brandul sau produsul. Un conținut de calitate trebuie să prindă consumatorul în povestea brandului și să îl facă pe acesta parte integrantă a poveștii. Deși textul este mai lung, conținutul trebuie să fie ușor de citit, astfel încât cititorii ar trebui să se simtă informați pe un subiect anume.

Copywriting sau content writing? Ce anume are nevoie afacerea ta?

Depinde de obiectivele tale. Dacă afacerea ta are nevoie de o pagină web, prin care să își vândă produsele și serviciile, cel mai probabil vei avea nevoie de ajutorul unui copywriter. Dacă dorești să depui efort în a-ți educa consumatorii înainte să ia decizii de cumpărare, un blog cu content de calitate este strategia perfectă pentru business-ul tău. În cazul acesta, vei avea nevoie de un content writer iscusit.

Are nevoie afacerea ta de ambele?

Probabil că da. Conținutul informează, cu scopul de a consolida relația și a vinde mai târziu. Copy-ul vinde, îndeamnă la acțiune și este memorabil. A avea un amestec corect de content și abilități de copywriting va duce la succes în strategia ta de marketing.

Dacă încă nu știi ce anume are nevoie afacerea ta, nu ezita să ne contactezi! Împreună putem găsi o soluție personalizată care să funcționeze pentru tine!

Surse:

https://www.quiet.ly

https://www.smartbugmedia.com/